Správné držení tužky / pera 

Pokud vidíte, že vaše dítě drží tužku či pero nesprávně, upozorněte na chybu a opravte ho. Dětem můžeme pro přiblížení říci, že prostředníček = postýlka pro tužku, palec = peřinka, kterou se tužka přikryje a ukazováček = polštářek. Když dítě stáhne prostředníček nahoru vedle ukazováčku a drží tužku nesprávně, neozve se “zase špatně“, ale třeba  "tužka zase spadla z postýlky". Pro malého školáka je to zpráva, že tužka je nešikovná – ne on. A taky je to trochu legrace, takže můžeme zasáhnout i častěji, aniž má dítě pocit, že je nešika.

 Pro nácvik správného držení tužky je dobré využívat trojhranný program (trojhranné pastelky, trojhranný nástavec na tužku...). Praváci i leváci by měli držet psací náčiní stejným způsobem, odlišnost je pouze v tom, že pravák tužku táhne a levák ji před sebou lehce tlačí (nikoli tlačí na ni).

Tužka by měla být tak dlouhá, aby přesahovala přes zápěstí. Držíme ji asi 2-3 cm nad špičkou a její druhý konec směřuje k rameni. Papír je nakloněný mírně vlevo.

 Správné, nejobvyklejší a také nejpohodlnější držení tužky využívá tří prstů – na posledním článku prostředníku tužka leží, bříško ukazováku (ukazovák není prohnutý, to je známka přílišného tlaku) a bříško palce ji shora přidržují. Ostatní svaly ruky jsou uvolněné a dovolují snadnou manipulaci s tužkou do různých směrů. Pohyb vychází z ramene.

 

 (zdroj text: www.vasedeti.cz/skolka/zs/grafomotorika)

(zdroj obrázek: www.msmezidomy.cz)

  

 

 


Tvorba webových stránek zdarma Webnode